مقالات

چرا رنگ اسکراب پزشکان سفید است؟

اسکراب سفید

تاریخچه اسکراب سفید رنگ

اسکراب سفید که به عنوان کت آزمایشگاهی نیز شناخته می شود، لباسی است که توسط متخصصان در زمینه های پزشکی یا آزمایشگاهی پوشیده می شود. شنل ها از لباس افراد محافظت می کنند یا می توانند به عنوان یک لباس مستقل عمل کنند. این لباس ها به رنگ سفید هستند و معمولاً از الیاف پنبه، کتان یا پلی استر ساخته می شوند که در دمای بالا قابل شستشو هستند و به راحتی تمیز می شوند.

این اسکراب در آرژانتین و اروگوئه نیز نماد آموزش و پرورش محسوب می شود و معلمان و دانش آموزان در مدارس دولتی از آن استفاده می کنند. در تونس و موزامبیک، معلمان از پیش بند برای محافظت از لباس شخصی خود در برابر گچ استفاده می کنند.

مانند کلمه “کت و شلوار”، اصطلاح “اسکراب سفید” گاهی اوقات به عنوان نامی برای نشان دادن هویت شخصی که از آن استفاده می کند استفاده می شود، مانند دانشمندی که برای یک شرکت با فناوری پیشرفته کار می کند.

نماد اسکراب سفید

اسکراب پزشکی سفید در اواخر قرن نوزدهم به عنوان نمادی از خلوص به پزشکی معرفی شد. در بسیاری از مناطق، سابقه استفاده از روپوش سفید برای پزشکان و جراحان به بیش از 100 سال پیش باز می گردد و در قرن نوزدهم، نگرش خرافی و استفاده از روش علمی پزشکی پدیدار شد. در همین حال، پزشکی مدرن تصمیم گرفت با کمک معروف ترین نماد دانشمندان در آن زمان، اسکراب سفید آزمایشگاهی، نگرش عمومی را اصلاح کند.

اسکراب سفید

چرا لباس پزشکان اینقدر تمیز است؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا لباس پزشکان سفید است؟ یک نظرسنجی در انگلستان نشان داد که بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند پزشکان خود لباس‌های سفید بپوشند، اما بسیاری از پزشکان ترجیح می‌دهند لباس‌های دیگری مانند روپوش جراحی بپوشند. این تحقیقات نشان می دهد که روانپزشکان تمایل به پوشیدن لباس های سفید دارند و در صورت لزوم معمولا روی بدن پوشیده می شوند. برخی از پزشکان لباس را گرم و ناراحت کننده می دانند، بسیاری فکر می کنند که باعث گسترش بیماری می شود.

اما از آنجایی که رنگ سفید ماهیت پاکی دارد، روپوش پزشکی سفید نماد پاکی است. لباس سفید به خوبی کثیفی را نشان می دهد زیرا پزشک نماد سلامتی است و باید لباس تمیز بپوشد بنابراین بیماران در نگاه اول به پزشک اعتماد می کنند.
به گفته دانشمندان، دلیل ظاهر اسکراب سفید این است که مشخص شده است که برخی از افرادی که فشار خون آنها در محیط پزشکی ثبت می شود، فشار خون بالاتری نسبت به فشار خون آنها در خانه دارند، همچنین ممکن است سرد بودن آن باشد.

چه تئوری هایی وجود دارد که چرا رنگ اسکراب پزشکان سفید است؟

آدام گالینسکی و همکارانش در دانشکده مدیریت کالج دانشگاه نورث وسترن که این مطالعه را انجام دادند، این یافته را “تاثیر لباس بر فرآیندهای شناختی” نامیدند. پوشیدن کت دکتری که روی قفسه آویزان است کافی نیست، بلکه باید بدانید که این کت چه چیزی را نشان می دهد، در این مورد همه می دانند که پزشکان بسیار مراقب هستند.

این نتایج از تحقیقات در زمینه علمی رو به رشد «شناخت بصری» به دست آمده است. ما نه تنها با ذهن خود بلکه با بدن خود نیز فکر می کنیم. اکنون مشخص شده است که فرآیند فکری ما مبتنی بر تجربیات فیزیکی ماست و این تجربیات شامل لباس هایی نیز می شود که می پوشیم.

تشخیص بصری به لباس ها محدود نمی شود. مثلاً وقتی دست میشویم از نظر روحی پاک و صادق میشویم و قضاوتهایمان اخلاقی تر می شود. یا وقتی یک نوشیدنی داغ در دست داریم، با دیگران بسیار گرم و دوستانه رفتار می کنیم.
همه می دانند که طرز لباس پوشیدن ما بر نحوه قضاوت دیگران و احساس ما نسبت به خودمان تأثیر می گذارد. زنانی که در مصاحبه لباس‌های مردانه‌تر یا رسمی‌تری انتخاب می‌کنند، بیشتر استخدام می‌شوند و معلمانی که رسمی لباس می‌پوشند، باهوش‌تر از معلم‌هایی هستند که معمولی‌تر لباس می‌پوشند.

لباس سفید پزشکان

آیا نحوه لباس پوشیدن ما بر روابط روانی ما تأثیر می گذارد؟

برای پاسخ به این سوال، محققان سه آزمایش انجام دادند که در آنها لباس افراد با هم تفاوتی نداشت، بلکه نشان دهنده مشاغل مختلف و شخصیت های متفاوت بود.

اولین آزمایش

در آزمایش اول، 58 دانشجوی مقطع کارشناسی انتخاب شدند و از آنها خواسته شد اسکراب سفید آزمایشگاهی یا لباس بیرونی معمولی بپوشند. هنگامی که کلمه “قرمز” در پس زمینه سبز ارائه شد، توجه آنها برای توانایی آنها در تشخیص تفاوت مورد آزمایش قرار گرفت. کسانی که کت سفید آزمایشگاهی پوشیده بودند تقریباً نصف افرادی که لباس معمولی پوشیده بودند، خطا داشتند.

دومین آزمایش

در آزمایش دوم، 74 دانش آموز به طور تصادفی انتخاب شدند تا یکی از سه گزینه پوشیدن کت دکتر، پوشیدن کت نقاش و در نهایت دیدن کت دکتر را انجام دهند. پس از آن، دامنه توجه او مورد آزمایش قرار گرفت. آنها باید دو عکس بسیار مشابه را در کنار هم نگاه می کردند و چهار تفاوت اصلی بین آنها را در کوتاه ترین زمان ممکن روی یک کاغذ می نوشتند.
کسانی که اسکراب سفید دکتر که شباهت زیادی به کت این هنرمند دارند، بهترین مقایسه را دریافت کردند و بیشترین توجه را به خود اختصاص دادند. گروهی که فقط جامه یا ردای شفا را می پوشیدند تفاوت چندانی با گروه اول نمی دیدند.

سومین آزمایش

آزمایش سوم نیز این اثر را بررسی کرد. این آزمایش به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا صرف ادراک یک شی، مانند شنل، می تواند به سادگی رفتار ما را تحت الشعاع قرار دهد؟ سه گروه ذکر شده در آزمایش قبلی برای مدت طولانی در مقابل یک میز قرار گرفتند و از آنها خواسته شد تا در مورد نظرشان درباره لباس ها انشا بنویسند. سپس دامنه توجه شما آزمایش می شود.

باز هم گروهی که لباس پزشکی پوشیده بودند بالاترین سطح مراقبت و توجه را نشان دادند. محققان می گویند باید لباس ها را بپوشید و روی پوست خود احساس کنید تا بر تعاملات ذهنی شما تأثیر بگذارد.
لباس بر ذهن و جسم انسان تأثیر می گذارد و او را در وضعیت روحی متفاوتی قرار می دهد. اما آیا این پدیده در مورد لباس‌هایی که هر روز می‌پوشیم نیز صدق می‌کند یا به این شناخت عادت کرده‌ایم و دیگر تغییری در ذهنیت خود با پوشیدن آن لباس‌ها احساس نمی‌کنیم؟ آیا اثر «تشخیص بصری» از بین می رود؟ اینها سوالاتی است که محققان هنوز پاسخی برای آنها پیدا نکرده اند.
اسکراب‌های سفید، مشابه کت‌های آزمایشگاهی، توسط دانش‌آموزان و معلمان در اکثر مدارس ابتدایی دولتی به عنوان یونیفرم روزانه در کشورهایی مانند آرژانتین، اروگوئه، اسپانیا، بولیوی و مراکش استفاده می‌شود. در دهه های اخیر، لباس های فرم سفید در پاراگوئه و شیلی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *