مقالات

ویژگی های روپوش آزمایشگاهی و پزشکی

ویژگی های روپوش آزمایشگاهی و پزشکی

روپوش آزمایشگاهی و پزشکی یکی از ابزارهای ارزشمند و ضروری برای پزشکان، پرستاران، تکنسین های آزمایشگاه، داروسازان و … می باشد. برای محافظت از اسکراب جراحی در برابر میکروب ها و سایر آلاینده ها استفاده می شود و بنابراین رنگ آن سفید است بنابراین آلودگی به سرعت شناسایی می شود. در واقع به عنوان محافظ انسان در برابر آلودگی های محیطی عمل می کند.

انواع پارچه های مورد استفاده در روپوش های بیمارستانی

برای ساخت روپوش از کتان، تترون، تورگال، پنبه و پلی استر استفاده می شود. پارچه تترون معمولاً پرمصرف ترین پارچه در بیمارستان ها است و به دلیل خنکی الیاف به کار رفته در این پارچه، انتخاب مناسبی برای تابستان است. از پارچه ترگال برای تهیه لباس پزشکان و پرستاران نیز استفاده می شود، زیرا لباس ها ضد آب هستند.

ویژگی های لباس آزمایشگاهی

کت های آزمایشگاهی نه تنها کت های دکمه دار سفید ساده هستند، بلکه دارای ویژگی هایی هستند که کیفیت و عملکرد آنها را بهبود می بخشد. یکی از نکات مهم در مورد مانتوهای آزمایشگاهی، نوع پارچه ای است که باید با ویژگی های محیط کار سازگار باشد. پارچه های مورد استفاده برای روپوش های آزمایشگاهی باید سبک، راحت و مقاوم در برابر آلودگی های محیطی بوده و ایمن باشند.

روپوش آزمایشگاهی و پزشکی

در طراحی روپوش آزمایشگاهی نکات زیر باید رعایت شود

پزشکان و دانشمندان آزمایشگاهی دائما در حال حرکت هستند، بنابراین لباس‌ها برای حمل وسایل ضروری مانند خودکار، نوت بوک یا حتی تلفن همراه نیاز به جیب دارند. همچنین نحوه انتخاب دکمه های پیراهن بسیار مهم است; دکمه‌های روی پیراهن‌ها می‌توانند به بدن آسیب برسانند، بنابراین باز کردن دکمه‌ها نباید دشوار باشد. زمان زیادی طول می کشد تا باز شود. به همین دلیل، اغلب چهار دکمه حد معمول برای آن در نظر گرفته می شود.

نحوه نگهداری و شستشوی لباس های پزشکی

هنگامی که در آزمایشگاه یا بیمارستان کار می کنید، روپوش شما ممکن است کثیف شود و از آنجا که روپوش ها گران هستند، باید بدانید که چگونه آنها را بشویید تا لباس پزشکی شما دست نخورده بماند و برای مدت طولانی برای شما کار کند.

ویژگی های روپوش آزمایشگاهی و پزشکی

نکات مهم برای شستشوی روپوش های آزمایشگاهی و طبی

راه های مختلفی برای از بین بردن انواع لکه ها وجود دارد که در ادامه نحوه پاک کردن برخی از آنها را توضیح خواهیم داد.

لکه خون: برای از بین بردن لکه های خون، ابتدا لباس ها را در آب سرد خیس کنید، مراقب باشید که از آب داغ استفاده نکنید زیرا لکه های خون را محکم می کند و پاک کردن آنها را سخت می کند، برای اکثر لکه ها از آب سرد استفاده کنید. مواد شوینده را بگذارید و حدود پنج تا ده دقیقه بگذارید، سپس بشویید.

لکه ادرار، مدفوع، استفراغ: برای از بین بردن این لکه ها باید قبل از استفاده از وسایلی مانند قاشق یا چاقوی یکبار مصرف برای از بین بردن لکه از روی پارچه و از آب سرد استفاده کنید و به هیچ وجه پارچه را مالش ندهید، سپس می توانید از مواد شوینده استفاده کنید و می توانید جوش شیرین را به آب اضافه کنید تا بوی آن از بین برود.

لکه روغن: برای پاک کردن لکه روغن باید از آب داغ استفاده کنید و می توانید لباس را حدود پنج دقیقه در آب داغ و آب مناسب قرار دهید و سپس بشویید.

همیشه قبل از قرار دادن کت طبی در خشک کن، آن را از نظر لکه بررسی کنید و اگر لکه ها باقی ماندند، ابتدا آن را بردارید. زیرا خشک کردن، لکه را جامد می کند و پاک کردن آن بسیار دشوار است. توجه داشته باشید که هر چه سریعتر لکه را پاک کنید، کار آسان تر و زمان کمتری خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *